<<<<<    Bliv ven på Facebook for at få opdateringerne mens de sker....    >>>>>

29. september 2015: Første slethvar i kajakken
I går var vejret fantastisk, og da jeg først skulle møde på job kl. 15 blev kajakken om formiddagen sat i vandet ved Glatved. Jeg havde sat næsen op efter pighvar - og sådan en fik jeg også, men først efter at jeg havde fået to slethvar. Det er første gang jeg fanger slethvar, så hermed er der sat endnu et flueben i listen over "arter fanget fra kajakken".

Min første slethvar fra kajakken var cirka 34 cm

Jeg drev ind, sejlede ud, drev ind osv. i et zigzag-mønster

Den tilbageværende mole ved Glatved ser lidt rusten ud

Dagens målsætning, pighvar, kom også en tur på dæk, inden den kom retur i vandet

Jeg startede med et smut ude på dybt vand på den anden side af Rothes grund, og drev ind kysten nord for molen. Ingen hug overhovedet. Derefter opholdt jeg mig mere kystnært, og huggene begyndte så småt at komme. Det var alle over 3-5 meter vand. Jeg fiskede med tre forskellige opsætninger: alle stænger havde bundmede med tobis, den ene med fluer foran, den anden med Gulp sandorm foran, og den tredje uden andet end tobisen. Alle hug kom på tobiserne.

Jeg genudsatte alle fisk, selvom de holdt målet. De var desværre lidt tynde i det. Så jeg har kun et fingermål af min første slethvar, og ifølge det, var den 34 cm.

18. september 2015: Kajakdemo i Ebeltoft i morgen

Et kig ned over Camp Hverringe og de 40 kajakfiskere
(Foto: Bjarne Nielsen)

Hold da fast, hvor er det lang tid siden jeg har opdateret her på siden... :-O
Det har også været en travl tid, desværre med meget andet fiskeri.
Lidt er det blevet til, blandt andet deltagelse på den første af forhåbentlig mange kommende årlige Kajakfiskertræf.

Træffet blev holdt på Camp Hverringe på Fyn, og selvom vi var uheldige med vind fra øst, var det meget hyggeligt. 40 kajakfiskere var samlet, og det var en fornøjelse at se de mange forskellige muligheder og løsninger, der var repræsenteret.

Fangsterne var relativt få, og mange fik slet ikke fast fisk i løbet af weekenden. Selv fik jeg en enkelt mindre makrel.

Thomas Graversens video fra træffet fanger lidt af stemningen:

Et eksempel på teepee-hygge fra kajakfisker træffet 2015
(Foto: Thomas Graversen)

Video fra Outdoordenmark's Youtube kanal

I morgen er der kajakdemo i Ebeltoft fra 12-16, hvor Jesper Bech præsenterer nogle RTM Abaco 3.60 (pagaj-)kajakker, og jeg viser min NW Slayer 13 Propel frem. Med muligheden for at prøve nogle gode fiskekajakker, lidt kaffe og forhåbentlig kage, er jeg sikker på, at vi får en hyggelig eftermiddag.

RTM Abaco 3.60 (forrest) og NW Slayer 13 Propel - foto fra Kajakfiskertræf 2015 (Foto: Thomas Graversen)

2. august 2015: Kajakhygge!
En kajakfisketur er nogle gange planlagt et stykke tid i forvejen, især hvis man skal flere af sted sammen - og det var vi i går. Vi holdt derfor intenst øje med DMI hele ugen, og var glade for at kunne se, at vinden var i vest - perfekt med vores udgangspunkt ved Jernhatten.
Lige indtil vi kom til vandet og så, at vinden var stik øst :-/
Søbrise, eller hvad?
Det afholdt os ikke fra at trodse brændingen og stikke til søs, med det begrundede håb, at vinden ville lægge sig om lidt.

Min nye NW Slayer 13 Propel er tæt på at være fuldt rigget til. Nu mangler jeg bare lige... ;-)

Planen var at fiske efter makrel og fladfisk inden aftensmaden, og havørred efter. Den holdt stik så langt, at vi nok fiskede ifølge planen, og da også fik masser af makrel - men det var ikke fladfisk, der tog bundriggene. det var derimod fjæsing og - minsandten - en makrel.
Hornfiskene bød sig også til i rigeligt antal, men det var kun makrellerne, der fik nådesstødet.

To af mine fjæsinger var forøvrigt de mindste, jeg nogensinde har fået på krogen...

Vel nok den mindste fjæsing, der er stor nok til at bide ove en krog :-)

Anden del af planen - havørred - gik det mindre godt med. Jan fik en undermåler, og det var så det. Ja, vi fiskede jo efter dem, vi manglede bare at fange dem...

Vi så et par flotte havørreder springe helt fri af vandet 150 m ude, men bide ville de ikke.

Til gengæld fortsatte makrellerne deres forsøg på at æde vores endegrej. Og det var jo så okay.

Jan fik som den eneste landet en havørred

En af mine makreller vises frem til det måbende GoPro

Fangstfoto med hornfisk (genudsat)

Mad gør glad, og pølserne ligger her på grillristen

Pausen mellem de to halvlege forløb heller ikke planmæssigt, men det er jo tit charmen ved at være på overlevelsestur; Jan, der sejler i en åben kajak (NW Ultimate 14.5) valgte klogt at vente på at vinden lagde sig, inden han stævnede ud.
Og han havde grillen!

Heldigvis havde Claus pølserne, så vi fik hutlet os til et bålsted med brænde og grillrist, og alt gik til det bedste. Og Jan ankom med fuldent timing netop som pølserne var klar. Perfekt.

Som det ses herunder, sluttede aftenen af med at vise sig fra sin bedste side - flotte farver, stille vand, springende havørred.
Havde vi dog bare fået en af de store, havde alt været fuldent.

Jeg kaster her koncentreret til en større havørred, der netop er sprunget helt fri af vandet 150 m fra land

25. juli 2015: Nyt rig til Gulp tobis har givet flere havørred og makrel

I de fjorten dage, der er gået siden seneste opdatering her på siden, har jeg fisket en hel del med en for mig ny måde at rigge min Gulp Tobis. Jeg har været heldig at teste rigget i en periode hvor der har været både havørred og makrel (og hornfisk) på pladsen, så det har givet rig mulighed for at holde krogningseffektiviteten op imod hinanden på den forskellige trin i udviklingsprocessen.
Faktisk har jeg haft 7 fisketure i træk med havørred og/eller makrel på land!
Og nu føler jeg, at jeg er tæt på at have nået et færdigt resultat. Dog ikke helt, der mangler lige det sidste i at det er perfekt. Men først er der en weekend med masser af arbejde, der skal overståes.

Opdateringen 13. juli (herunder) viser en flot fisk, der dog var den mindste jeg så den pågældende aften. Allerede to aftener senere fik jeg en mere i lidt større kaliber: 57,5 cm. Og en uge senere endnu en, denne gang på 57 cm. Læg dertil at jeg jeg i samme periode har tabt to mindst lige så pæne havørred, og herudover fået en hel del makrel.
Det kan kun betegnes som værende godkendt.

Fiskeriet har været dikteret af, at jeg kun har kunnet fisket 2-3 timer pga. sene arbejdstider, og af at jeg har brugt tiden på at udvikle en ny måde at rigge min Gulp Tobis. Læsere af denne side vil måske erindre, at jeg tidligere har skrevet om mit Gulp Stinger-rig i Fiskeavisen (maj 2014). Det er i og for sig tankerne bag dette rig, der fortsat ligger til grund for de ideer jeg arbejder ud fra, men med fokus på at det skal være let at give tobisen en "god" gang i vandet.

For selvom jeg har fanget mange og fine fisk med mit Gulp Stinger-rig, så er svagheden ved det, at man virkelig skal arbejde for at få agnen til at gå på en tilfredsstillende måde. Det kan jeg jo godt, men det er ikke sikkert, at alle er lige så tålmodige som mig, så hvis der findes en lettere vej, skal den findes.
Jeg laver naturligvis et udførligt indlæg om det, når jeg føler jeg har nået målet

Havørred 57,5 cm, 2,15 kg. Gulp Tobis, Djursland 15. juli 2015

Havørred 57 cm, 2,1 kg. Gulp Tobis, Djursland 20. juli 2015

Især makrellerne har hugget lystigt de seneste 14 dage.
Utallige gange har jeg mærket dem, og alligevel kun kroget få af dem - indtil jeg udvidede setuppet til at inkludere en str. 16 trekrog bagerst på tobisen.

Det er indtil videre min erfaring, at mindst tre ud af fire makrel er kroget på den bagerste krog.

(samme havørred som ovenfor (15/7), bare i en anden vinkel)

13. juli 2015: Chok i sommernatten

Det har været nogle dejlige og frustrerende aftener ved kysten de seneste par dage; masser af springende havørred har gentagne aftener vist sig, men de har godt nok været svære at få til at hugge. Den samme historie fortæller andre kystfiskere, jeg har mødt, med enkelte undtagelser. En gang imellem lykkes det.

Det gjorde det så endelig i aften for mig - det var ikke den store, som jeg et par gange havde set springe fri af vandet, men en lidt mindre på lige under 50 cm. Men det var nu dejligt at få hul på bylden alligevel.

Jeg fiskede med Gulp tobis efter bombarda, og havde denne gang rigget tobisen ved at sy linen igennem kroppen på tobisen, så den gik ud midt på kroppen. Herefter en lille perle imellem tobis og trekrog #10.

Men aftenens største oplevelse var nu alligevel det CHOK, jeg fik omkring kl. 1.
Det var en stille nat, jeg kunne ikke se hvor jeg kastede, og den dominerende lyd var "plumpet" fra mit bombardaflåd, når det ramte vandet. Dét stod jeg og funderede over, da der 3 sekunder efter at mit flåd havde sagt "plump" lød et gigantisk "PLUMP" 30-40 ude.

Jeg var nær faldet ned af min sten af forskrækkelse.
Og for at det ikke skal være løgn, så tror jeg at jeg missede fisken 10-20 kast senere...

Jeg fik kontakt, og mærkede et tungt og sejt træk. Det var tydeligt at en fisk svømmede afsted med min tobis i gabet. Jeg ventede et par sekunder, og gav tilslag - og linen blev slap.
Krogen havde ikke fået fat...

Jeg trak ind og så, at krogen sad i kroppen på tobisen, med krogspidserne pegende fremad. Det kan selvfølgelig være sket i forbindelse med tilslaget, men jeg kan ikke lade være med at tænke på, om jeg havde fået fisken hvis jeg havde brugt mit "eget" rig med enkeltkrog + trekrog?

Tja...

Havørred på 48 cm med Gulp tobis

Stemningsklip fra natten - her var så stille, lige indtil der ikke længere var det...

4. juli 2015: Masser af makrel

Var med Claus på vandet ved Jernhatten i går aftes. Fantastisk kajakfiskevejr, på nær de store mængder af drivende tang tæt på kysten, og de millioner af vandmænd, der drev rundt.
Drivtangen betød, at det kystnære fiskeri efter havørred ikke var så attraktivt, til gengæld var det fint at fiske efter makrel på det lidt dybere vand.

Og så kunne Claus da ikke dy sig for at liste en lille havørred med alligevel. Det var en af de bedre dage for Claus, det kommer vi ikke uden om

Smart videofunktion
Det er helt forunderligt, hvad den moderne teknik kan. Nedenstående videoklip har jeg fået foræret af et program, der default er installeret på min mobiltelefon. Det fanger meget godt stemningen fra min jomfrutur i min Slayer 13, selvom den da godt kunne have været lidt længere

Juni 2015: Sommeropdatering med ny kajak
Det er blevet sommer siden seneste indlæg i dagbogen, og der er sket en del siden sidst. Jeg har været en del på kysten, og selvom jeg ikke synes jeg har fået løn som fortjent, er det da blevet til et par havørreder - den største på 56 cm.
Men den altoverskyggende begivenhed er, at jeg har fået en ny kajak.
Den er bare SÅ lækker, så den får lov at fylde hele opdateringen herunder

NW Slayer 13 Propel - med fangst på jomfrusejladsen

Min nye kajak er (igen) fra Native Watercraft: Slayer 13 Propel Angler hedder den for at være helt præcis.

De første tre dage jeg havde mulighed for at komme på vandet med den nye kajak, boede jeg nærmest i den. Det blev til nogle lange og dejlige ture, hvor jeg udover at nyde fiskeriet fik lejlighed til at få inspiration til hvordan jeg skal rigge den til. Jeg vil have plads til fire stænger bagved sædet, og jeg vil have stangholdere til to trollingstænger. Ekkolod og GoPro kamera skal monteres. Og så videre. Der er nok at tænke over, og det er ikke den mindst spændende del af det at have købt en ny kajak.

Jeg gik hurtigt i gang med at forberede min trailer til den nye kajak. Alt andet lige er det hurtigere at trække den op på en trailer end at transportere den på taget, og tid er fisketid, så det kan godt betale sig. Herunder en præsentationsvideo af mit arbejde med at tilpasse traileren:

Jeg har min første havørred fra min Slayer til gode endnu, men fisk er der fanget. På jomfruturen blev til nogle pæne sej og en mindre skrubbe. Hornfisk, torsk og fjæsing har også været en tur oppe at vende.

Sej på ca 1½ kg

Det giver et godt overblik at stå op og kastefiske
ude over revet

En mindre skrubbe, der kom ud igen

På en af mine første ture havde jeg fornøjelsen af følgeskab af Jesper Bilsyn.
Han var også glad for
sin nye kajak

Jeg har allerede sendt en bestilling af sted på det udstyr, jeg i første omgang vil montere. Når det er monteret, vil jeg lave en præsentationsvideo, hvor jeg viser kajakken og dens egenskaber frem.
Indtil da er der ikke andet at gøre end at nyde det hele - også sommeren, hvis den skulle komme.

22. april 2015: nye arter i kajakken
To nye arter blev lagt på dæk i min kajak i dag. Herligt :-)
Særligt, når jeg fiskede målrettet efter den ene af dem...

Jeg havde udset mig et område hvor jeg ville trække en tobis hen over bunden efter en fladfiskeske på jagten efter store pighvar. Det lykkedes så kun næsten, for de to, jeg fangede, var henholdsvis 25 og 28 cm. Hverken store eller over mål.

Min første pighvar fra kajak; 25 cm og ud igen

Men de var der, og det var fedt.næste gang er deres storebror der, og det skal nok blive sjovt :-)

Et par træk senere var det en rødspætte, der fovildede sig ind i pighvar-land og slugte både tobis og krog. Den var til gengæld både pænt tyk og med 32 cm pænt over mål, så den blev min aftensmad.
Og så var også den en ny art for mig i kajakken!

Og her min første rødspætte fra kajak; 32 cm og hjem på panden

Endnu en skøn dag på havet. Med masser af kaffe og slappe-af-tid indimellem fangsterne, og første tur efter jeg har fået søkort på mit ekkolod. Det er sgu' meget fedt med sådan et, det må jeg sige.

13. april 2015
Blæsten susede hen over skoven og klinterne og ud mod fjerne horisonter hinsides havet, men foran mig lå vandet roligt - hvis man lige så bort fra de vindsus, der ind imellem tordnede ned på vandet og skabte en smule uro Og hvis man da så helt bort fra den flok sæler, der dagen igennem jagede rundt i varierende afstand fra kysten.

De forårskåde sæler klaskede på overfladen med finnerne (en ækvivalent til at klaske sig på lårene af grin over de skøre lystfiskere?), og de sprang ud af vandet med hoveddyk som delfiner. Det var sådan set meget sjovt at iagttage, når der nu ikke var så megen havørred-action at aflede opmærksomheden med.

Et enkelt hug og et par gange med fisk i overfladen kunne det blive til på den front. Men så var der jo tid til at filme sælerne...

5. april 2015
Jeg synes jeg trængte til forandring efter alle de solopgange, jeg har billeder af fornylig. Så forleden på en ultrakort aften fisketur - det var alt for lavvandet - tog jeg et billede af månen, der står op.

Månen er så nok lige det eneste, man over hvoedet kan se på sådan et foto...

4. april 2015: Ebeltoft Vig i kajak igen
For anden gang på kort tid blev kajakken søsat i Ebeltoft Vig, denne gang under kyndig guidning af Jesper Bilsyn, som kender området en del bedre end jeg.
Den seneste periodes fiskeri tydede på nær ved fangstgaranti, men det holdt kun lige.

Vi søsatte syd for Bogens Hoved lejren, og dørgede først nordpå, siden tilbage og sydpå rundt om næste pynt. Flere gange gjorde vi ophold undervejs og kastefiskede.

Det var karakteristisk, at der på 2-3 m vand var områder, der strakte sig en del længere ud end vadefiskere kan nå, som så meget spændende ud. Her var der lavt vand og mørk bund med bevoksning, og håb om at finde havørred. Lige så snart vi kom ud på dybere vand blev bunden til sandbund. Her, på 9-11 meter vand, lokaliserede vi på vores ekkolod flere store sildestimer.

Selve sildene var tilsyneladende små. Det var i hvert den, det lykkedes mig at kroge i ryggen da jeg åbenbart pløjede wobleren igennem en af stimerne.

En uheldig sild blev fejlkroget. Den blev genudsat, men om den levede længe,
ved jeg ikke. Måske er den blevet til havørredføde, og så er det vel ikke så skidt...

Bilsyn fik størst succes, men da det var en havørred under målet, var det ikke nogen stor succes.

Det største udbytte af turen var det gode selskab samt opdagelsen af flere spændende pladser, der kalder på gensyn i kajakken.

En "sjov" sidehistorie er, at det virkede som om mit ekkolod fik solstik undervejs...
Vi søgte efter områder med højere temperaturer, men udsvingene var generelt små. Vandtemperaturen lå omkring 6,8 grader, og svingede ikke over en grad.

Eller hvad...

WTF... En temperatur på 24,9 grader :-O Det var så nok heller ikke rigtigt

For sidst på turen viste mit ekkolod pludselig over 20(!) grader i et af badekarrene. Jeg blev lidt perpleks, og skøjtede rundt for at finde hoved og hale i dén temperaturstigning - global opvarmning kommer vel ikke hurtigt? - men da loddet også viste +20 grader på det vand, jeg for lidt siden havde set målt til 6,8 grader, ramte erkendelsen mig.

Hm. Uforklarligt.
Håber da ikke at det bliver et tilbagevendende problem, for jeg kan godt lide at bruge målingerne til at finde lovende fiskespots.

Det virker!
Meget kan man sige, og det gør man.
Ofte bør man være skeptisk, for ikke alt, man hører, holder vand.

Blandt andet er det sagt, at man kan høre havets brusen i en konkylie. Jeg mindes at have hørt om det første gang da jeg var omkring 6 år, i en bog der vistnok hed noget i retning af "Yaks rejse mod havet".

Allerede dengang var jeg skeptisk, og betvivlede rigtigheden af dét udsagn. Så stor var min glæde, da jeg forleden fik lejlighed til at efterprøve udsagnet.

For sandelig: det virker.
Man kan virkelig høre havets brusen i en konkylie, det er sikkert og vidst - jeg har selv prøvet det!

På trods af en fangstfattig fisketur kom jeg hjem med en stor åbenbaring og lys i mit glade barnesind.

Det er sandelig blevet forår

17. marts 2015: På tur i Ebeltoft Vig i kajakken
På mange måder er jeg mest tilbøjelig til at fiske ved yderkysten, hvad enten det er fra kysten eller fra kajak - det tiltaler mig mest, også selvom jeg hører om andre, der fanger fisk i Bugten, Vigen eller fjorden. Alligevel giver det faktisk god mening at opsøge nogle af pladserne i Ebeltoft Vig, helt særligt da når man kan gøre det i kajak.

3½ km fra isætningssted og 1700 m fra land kan møgerne stå tørskoet ved lavvande

Ahl Hage er et godt eksempel på et område, der er svært tilgængeligt i waders, men som ser overordentligt spændende ud - og let kan nås i kajak. Med afgang fra Skudehavnen er der ca. 3½ km til den yderste bøje.
Herude, 1700 meter fra nærmeste kyst, kan mågerne stå tørskoet ved lavvande. Man kan fiske hen over render med dybt vand og mørk bund, enten fra kajakken, eller man kan gå på land (sand) og vadefiske, hvis det er det, man har lyst til. Lige nu er ålegræsset ret kort, men det må da - alt andet lige - være et spændende sted når ålegræsset og småkravl får vokseværk.

Klik for større foto - så kan det ses, at mågerne står tørt her, 1700 meter fra land

Derudover er der stejle skrænter, hvor dybden på kort tid falder til 10-11 meter, og jeg hører at der er mulighed for at fange torsk og fladfisk i området. Makrel og sild er også oplagte at fiske efter her.
På denne tur fik jeg syn for sagn med hensyn til fladfiskene - jeg forsøgte på et tidspunkt forgæves at skyde genvej hen over Hagen, og mens jeg sad og forsøgte at overskue (u)mulighederne ved dét projekt, pilede en pighvar under kajakken på 40 cm vand.
Smukt

For et par år siden glemte en fiskeskipper at tage sig i agt for Hagen. I dag er der ikke meget tilbage af kutteren

9. marts 2015
Det er jo ved at blive en hel mani, men I må bære over med mig; som udpræget B-menneske føles det bemærkelsesværdigt at være oppe før solen. Så i mangel af fangstfoto bringer jeg her endnu et solopgangsbillede

Det er en skam, at det altid er så tidligt, at solen står op - for smukt er det

Og så er det jeg tænker på, at burde der egentlig ikke være nogen man kunne klage til, når man ikke fanger fisk på trods af at man står så s... tidligt op?

3. marts 2015

Solen stod op, men havørrederne blev i sengen

Jeg troede lige at jeg kunne tage havørreden på sengen, så jeg stod tidligt op og kørte til Gjerrild.
Det fik jeg en fin solopgang og en dejlig dag ud af, men desværre ikke rigtig nogen fangst.

Der var tydelige grænser mellem klart og leret vand

Et (relativt) nyt lerskred ved Gjerrild vaskede en del ler ud i vandet. Vi forestillede os at vi kunne finde havørreden på kanten mellem klart og leret vand, men det blev altså ikke i dag.

2. Marts 2015
På en af årets første forårsdage var der tid til en tur til kysten. Den kraftige vind var fralandsvind, og det så godt ud det hele.
Men det lod ikke til at der var så mange havørreder derude.

På sådan en dag giver det god mening at sidde og drikke kaffe mens man nyder det gryende forår.

28. februar 2015
En lidt kold men solrig dag blev tilbragt ved Sangstrup, hvor en enkelt fin ørred lod sig overliste og kom med hjem til gryden.

Berkley Power Bait Ripple Shad og havørred, Sangstrup 2015

Opsamling fra januar og første halvdel af februar 2015
Min seneste opdatering fra en fisketur er fra d. 24. december. Om aftenen blev jeg syg, og var det i samfulde 3 uger ( ), hvorefter jeg tog på skiferie først i Østrig, dernæst i Norge. Så var det meste af januar stort set gået, og jeg havde ikke haft snøren i vandet.
Men det er der andre der har, så på trods af mit fravær er der blev fanget flotte fisk derude - har jeg hørt

Et tegn på fisk i farvandet: Pindsvinet, som vi kender ham - koncentreret og beredt
Fanget på Djurslands yderkyst på en februardag, der mere føltes som en forårsdag

Ah well, "kom februar, kom fisketid", tænkte jeg, og ganske vist: jeg har fået fisket en hel del, men på en eller anden mystisk måde er det ikke lykkedes mig at få landet en af de flotte 3+ havørreder, som jeg ellers har set ligge på kysten bag andre lystfiskere rundt omkring.

To havørreder har haft den rette størrelse til at tage med hjem, og en del mindre eller tynde fisk er genudsat.
Helt træls har det ikke været

Min store plan om at åbne 2015 dagbogen med et brag af en havørred er med andre ord blevet godt og grundigt skudt i sænk, og nu synes jeg trods alt ikke jeg vil vente længere. Så jeg åbner 2015 med lidt januarstemning og et par småfisk fra februarsfiskeri ved yderkysten. Alle havørreder er taget på Berkley Powerbait Ripple Shad.

Østrig, januar 2015; her var ingen havørreder...

Norge, januar 2015; heller ikke her...

Djursland, februar 2015; men det er der her...

... og her - men denne kom ud igen.